26 دسامبر

پولیپ بینی

پولیپ بینی ، بافت های نرم بدون درد و غیر سرطانی هستند که به شکل دانه های اشک، داخل بینی یا سینوس ها قابل رشد است.

به طور معمول پولیپ های بیني در فضایی که سینوس ها به حفره بینی باز می شوند، قرار دارند.

نشانه های پولیپ بینی

• آب ریزش بینی یا خلط درون حلق
  • عطسه کردن
  • گرفتگی مکرر و کیپ شدن بینی
  • اختلال در حس بویایی
  • مختل شدن حس چشایی
  • خارش در نواحی اطراف چشم
  • درد صورت و سردرد

علائم شایع پولیپ های بیني عطسه ، آبریزش بینی ، و آبریزش درون حلقی می باشد.

اغلب افراد دچار خس خس کردن سینوس های عفونی می شوند و حساسیت به گرد و غبار در این افراد افزایش می یابد.

چنانچه یک یا دو مورد از نشانه های فوق را داشتید از جراح بینی خود بخواهید که بینی را به منظور وجود پولیپ بیني معاینه کند.

در بیشتر اوقات پولیپ بیني موجب سینوزیت های طولانی خواهد شد و پولیپ های بزرگ که معمولا به شکل انگور می شوند، فرم و شکل بینی را دستخوش تغییر خواهند کرد.

پولیپ بینی

علل پولیپ بینی

• دلیل به وجود آمدن پولیپ بینی کامل مشخص نمی باشد، اما بدون تردید عوامل اصلی پیدایش پولیپ بیني التهاب و عفونت های مزمن داخل بینی می باشد.
  • التهاب های مداوم موجب ایجاد پولیپ بینی می گردد.
  • پولیپ بینی به موجب آلرژی بینی ایجاد می گردد و ممکن است با حساسیت های دیگری مانند آسم و حساسیت پوستی همراه باشد.
  • احتمال ایجاد پولیپ بیني در هر سنی وجود دارد و امکان تشکیل آن در هر جای سینوس ها و مسیر های بینی وجود دارد.
  • اما در اغلب موارد در نواحی سینوس های نزدیک چشم ها ، بینی و استخوان های گونه ایجاد شده و رشد می نماید.

درمان پولیپ بینی

هدف درمان پولیپ های بیني حذف یا کوچک کردن اندازه پولیپ بیني می باشد و با درمان دارویی و جراحی قابل انجام است.

درمان دارویی : درمان دارویی اولین روش معمول درمان پولیپ های بینی می باشد، به طور معمول با دارو قادر به کوچک کردن و از بین بردن پولیپ های بزرگ هم خواهد بود.

جراحی پولیپ بینی : دربرخی موارد، به جراحی پولیپ بیني نیاز است اما باید متذکر شد که احتمال برگشت پولیپ بیني وجود خواهد داشت و با رعایت کردن توصیه های جراح بینی خوب می توان از برگشت پلیپ بینی جلوگیری کرد.

روش پیشگیری از پولیپ بینی بعد از درمان

• رعایت بهداشت و استفاده از شوینده بینی